Sivu
Valikko


Arvosana:
  • 0 vastausta - 0 keskimäärin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alaselkäkipu ja pyöräily
#1
Pistetääs tylsyyksissään tämmöistä mutuilua eli alaselkäkipuilua ollut jo jonkin aikaa, johtunee melko varmuudella uudesta Corratec Dolomiti 105 käyräsarvisesta maantiefillarista ja huonosta ja tottumattomasta ajoasennosta. En ennen ole ajanut käyräsarvisella ikinä. Toinen epäily on nukkuma asento ja siirryin eilen testiksi nukkumaan lattialle pelkälle petauspatjalle.
   

Pikkasen taustaa eli ostin joskus 2011 Bodycraft F430 voimahäkin kotiin kaikkine taljoineen ja painopakkoineen ja olen sillä aika säännöllisesti treenannut omassa kotikuntosalissa, lisäksi juoksulenkkejä tehnyt säännöllisesti siitä lähtien kun sähly jäi pois mitä tuli harrastettua reilu 15 vuotta.

Lauantai 12.5.2018 olin pyöräilemässä käyräsarvella 40km ja vasta maanantaina alkoi alaselkäkipuilut, pe 25.5 viimeksi ollut lenkillä corratecilla 31km ja muistaakseni maanantaina alkoi taas kivut viiveellä, yhä selkä kipeä, ajon aikana ei kipuilua tai puutumista ollut eikä selän kanssa ole ennen ollut suurempaa ongelmaa. Kona Dew Plus 2014 hybridillä (ajettu nyt yhteensä 3.484,4 km Garminin mukaan) oli aikanaan myös samankaltaisia ongelmia ja pienillä säädöillä sain ajoasennon hyväksi, lähinnä satula niin eteen kuin sai.

Olen säätänyt maantiepyörän satulaa niin eteen kuin menee, kääntänyt stemmin ylösalaisin ja nostin pykälän ylöspäin mistä olikin selkeää hyötyä. Velogin videoista on paljon hyötyä näissä.

Maantiepyörän ajoasennon säätö

Nyt käytin fillarin ensihuollossa (ajettu nyt yhteensä 381,9 km, osittain Tacx flow smart trainerilla) paikallisessa Pyörä-Nurmi liikkeessä ja vaihdatin samalla stemmin lyhyempään. Samaten tuttu huoltaja mainitsi että normaalisti ajaessa ei kannata olla alaotetta niinkuin olen ajanut että tottuisi siihen vaan yläasennossa jarrukahvojen päällä.

Juoksufoorumin käyttäjä:
Lainaus:Etkai aja juurikaan alaotteelta, josta on modernilla pyörällä tarkoitus ajaa lähinnä putkivedot ja sprintit?

Vielä en uskalla lähteä sen kanssa ajelemaan, pitää kuntouttaa selkää.

Lepo ei ole auttanut ja olen koittanut treenata taas kevyesti voimahäkissä, kyykky ja mave ei onnistu kunnolla, sen verta kipeää tekee. Juoksuissa ei ongelmaa ole ollut.  Eli pakon sanelemana innostuin tsekkaamaan netistä muiden kokemuksia, mainittakoon etten ole venytellyt lähes kahteen vuoteen lainkaan (paitsi sohvalla maatessa etureisiä) kun treenit ei ole ikinä mitään repimisiä vaan aika kevyitä, näin säilyy itsellä motivaatio, lämmitellyt olen kyllä aina ennen treenejä. Nyt pitää ottaa venyttelyt taas ohjelmaan ja paremmat lämmittelyt ennen fillarilenkille lähtöä. Velogi itse mainitsee omista selkäongelmistaan että selkäkippi venyttelyineen auttoi häntä. Roikkumista myös kehutaan selkävaivoihin ja huomaa kyllä venytyksen kun roikkuu hetken. Myös magnesiumia olen alkanut taas syödä purkista kun kramppasi jalkaa kerran sen verta, olen siis polkenut fillarilla enemmän kuin koskaan Tacx flow smart trainerin oston jälkeen.

Velogi Et-lehti:
Lainaus:Pääasia olisi muistaa venyttelyt ja pitää ajoasentoa tukevista vatsa- ja selkälihaksista huolta. Itsellä selkäongelmat pysyvät kurissa selkäkipillä jota esittelen videolla.

Miten pääsin eroon selkävaivoista

Tässä tuollainen core jumppa mitä joku suosittelee juoksufoorumilla ennen lenkille lähtöä. Pitää testailla, vielä on toivoa että selkä tästä paranee Wink .

Corejumppa - lihaskuntoa vartalolle

- http://www.velogi.com/
- Fillarifoorumi

Ps. on muuten kirjoitushetkellä Corratec Dolomiti 105 ‐maantiepyörä, 48 ja 54 cm 599,90€ tarjouksessa verkkiksessä Exclamation
-All work and no internet makes Sammy a dull boy- 

Oppaat

Reply
#2
Pistetääs taas tähän eli olen venytellyt selkää, takareisiä, pakaroita ja nyt kipukohdan pystyy paikallistamaan eli vasemmalla puolella alaselässä on. Olin nyt nukkunut 3 yötä lattialla petauspatjan päällä enkä huomannut mitään hyötyä siitä, lähinnä oli ärsyttävää nousta ylös sieltä ja viime yönä palasin sänkyyn.

Menin nukkumaan n. klo. 23 aikoihin vailla mitään erityistä kipua ja heräsin 2 jälkeen yöllä kipuun, tuntui että selkä aivan jumissa, jopa niskaa alaspäin käännettynä tuntui jumi alaselässä, siinä sitten koitin venytellä päätä varpaisiin pikkasen mitä pystyi ja oli pakko ottaa burana ekaa kertaa.


En tiedä johtuiko kipu venyttelystä ja muusta rasituksesta (voimahäkki) vai nukkuma asennosta / patjasta, tässä ohjelma mitä tein keskiviikkona:

Lainaus:Liikesarja
Kyykky 2x (ei kyykkyjä eikä mavea pysty tekemään viel selän takia, 4x jalkojen koukistus ja ojennus)
SJMV / Jalkojen koukistus 2x 
Pohkeet 2x
Alatalja / Kulmasoutu/ Kp 2x
Leuanveto / Ylätalja
Vinopenkki / Penkki 2x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2x
Ranskalainen punnerrus tanko / kp 2x
Hauiskäännöt tanko / kp 2x
Jalkojen nosto / Vatsarutistus

Tein kipulääkkeen ottamisen lisäksi myös lisäämällä petauspatjan alle treenimattoa että nukkuma alusta olisi kovempi ja nyt sainkin nukuttua ja aamulla heräsin ilman isoa kipua. Nyt valmistaudun töihin lähtöä, pitää matkalla hakea buranaa apteekista koska jäljellä olevissa on viimeinen käyttöpäivä 2016 kun ei ole ollut tarvetta aikoisiin. Dodgy

Tässä Garmin vivofit2 tulkintaa yöstä:

   
-All work and no internet makes Sammy a dull boy- 

Oppaat

Reply
#3
Taas viime yönä heräsin siinä 2 jälkeen ja muutenki oli levoton yö. Selkä oli jumissa ja piti venytellä päätä varpaisiin tekniikalla ja sitten helpotti ja sai nukuttua taas, eilen illalla jo tuntui paremmalta enkä venytellyt lainkaan eli pitää muistaa venytellä. Dodgy

Unitietoja vivofit2.
   
-All work and no internet makes Sammy a dull boy- 

Oppaat

Reply
#4
Muutama päivä tuli hutkittua puutarha hommia kotona kun tuli istutettua kääpiö omenapuu, keskiviikkona kaivuuhommia lapiolla eikä mitään selän kanssa mutta torstaina tuli asennettua mm. puskatuki jossa käytin rautakankea ja siitä tuli selkä kipeäksi ja kesti pari päivää, kaiketi se junttaaminen aiheutti sen. Nyt aikomus mennä fillarilenkille käyräsarvisella pitkästä aikaa, juoksulenkit ei ole selkään vaikuttaneet mitenkään.
Edit. kyllähän se selän päälle otti, lämmittelyt ja alku sekä loppuvenyttelyt tehty, loppuvenyttelyjä en olekkaan aikoihin tehnyt. Reilu 32 km tuli vedeltyä, 144 l/m keskisyke, 1:15:55 aika ja 25,8 km/h keskinopeus.
   
-All work and no internet makes Sammy a dull boy- 

Oppaat

Reply
#5
Eilen oli toistaiseksi pahin päivä kipuilussa, nyt kipu tuntuu oikealla puolella alaselästä, piti 2 buranaa ottaa ennen nukkumaanmenoa, en tiedä mistä kipuili niin paljon, olin viime pe lenkillä testaamassa uutta Garmin F35 kelloa enkä sen jälkeen ole muuta liikuntaa harrastanut. Olen kyllä venytellyt, pikkasen 2 tennispalloa sukassa hierontaa ja muutamia kyykkäyksiä ilman painoa ja siitä ylöspäin hyppelyä mitä epäilen mutuiluna eniten kipujen aiheuttajaksi.

Eilinen työpäivä meni ok, sellaista pientä kipuilua mutta kun pääsin kotiin niin silloin kipu alkoi yltymään, en tiedä johtuiko työmatka fillaroinnista Konalla vai mistä. Nyt aamulla tuntuu taas vähän paremmalta. Nyt pitää malttaa ja ainoastaan levätä kun tuntuu että sanonta 'liike on lääke' ei tässä tapauksessa tehoa.

Edit 27.8.2018: yhä selkä vaivannut mutta nyt olen huomannut selkeää edistystä kun olen roikkunut 30 sekunnin pätkiä pisin päivää (en koko painolla vaan jalat koukussa maassa ja siinä mahdollisimman rentona), venytellytkään en ole nyt pariin päivään lainkaan.
Edit 1.9.2018: taas selkä kipeänä eilisen työpäivän (3 päivää ennen ollut saikulla flunssan takia) jälkeen, oli mm. painavien nestelavojen kuljettamista mikä varmaankin aiheutti tämän, voi prkl Angry
-All work and no internet makes Sammy a dull boy- 

Oppaat

Reply


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras
Google Analytics Alternative